Memilih Platform Blog 1

Sudahkah bersedia untuk memiliki blog sendiri? Ok, artikel kali ini bertujuan membantu pembaca melalui beberapa isu-isu yang mereka kena fikir sebelum memilih sebuah platform blog.

Anda sering tertanyakan..

'Platfrom blog mana yang harus saya pilih?


'Haruskah saya menggunakan Blogger.com (percuma)atau saya harus mempunyai "host" blog di "Domain" saya yang sendiri? Platfrom manakah yang lebih baik'?


'Apakah Pro dan Contra andai saya memilih Typepad daripada WordPress sebagai platform blog saya?'


'Haruskah saya mula dengan satu "Blogging Platform" percuma dan "Upgrade" kemudian?'


Diatas adalah beberapa soalan-soalan yang lazim yang di tanya bakal blogger untuk bermula dan cuba untuk membuat satu keputusan mengenai platform blog atau alat untuk mereka pilih.

Saya disini tidak akan memberitahu platfrom blog mana yang harus dipilih kerana (blog saya pun percuma je untuk ilmu), seperti mana akan ada saksikan,terdapat sebab yang baik untuk memilih kebanyakan platform blog, ia bergantung pada matlamat blog anda.

Baiklah, berikut adalah percubaan untuk saya mencungkil beberapa faktor bagi bloggers yang baru, yang mungkin ingin menimbangkan dalam menetapkan sebuah platform blog.

Ini adalah impak dari pengalaman saya sendiri mengenai blogging sejak tiga tahun yang lalu yang saya kaji sehingga hari ini. Saya menjemput para pembaca untuk kemukakan komen di akhir post ini bertujuan untuk berkongsi ide dan pengalaman mengenai perkara di atas. Dengan itu kita dapat panduan tip tip yang berguna dan dapat mengimbangkan pilihan kita.

Beberapa Soalan Perlu Difikirkan Sebelum Menentukan Platfrom Blog
Seperti membuat sebarang keputusan penting adalah baiknya anda ambil masa sedikit mengkaji keputusan anda.Terdapat banyak persaingan platfrom blog di internet. Manakala anda boleh mengubah platfrom blog anda pada masa lain(kebanyakan dari platfrom blog membenarkan anda mengimport dan mengeksport kandungan blog di kemudian hari)kebiasaannya ada kos yang perlu dikeluarkan untuk memindah kandungan anda (saya di sini bukan bercakap mengenai duit semata mata sebagai contoh dari host blog yang percuma kepada host blog berbayar(sendiri) dimana menukar domain akan menbawa implikasi-implikasi yang baik di Enjin Pencarian(trafik)) Nasihat saya jangan lah terburu buru dalam membuat keputusan/pilihan - ambil masa, buat kajian terperinci dan saya yakin anda akan jumpa satu platfrom blog yang terbaik untuk anda. Mulakan dengan menjawab persoalan ini dan anda akan berada di landasan yang betul untuk mula blogging.

Apakah matlamat anda? + Mungkin perkara paling penting untuk bermula dalam proses memilih platform blog adalah menimbangkan aspirasi untuk blog anda.Ya, bagi mereka yang baru mula adalah agak sukar untuk melihat masa depan blogging,kecuali buatlah yang terbaik untuk menjawab soalan-soalan ini.

-Adakah saya akan blogging dalam jangka masa yang panjang?

-Apakah tujuan utama blog saya?

-Adakah cara blogging saya terarah kepada hobi atau adakah ia berbentuk profesional?

-Bolehkah saya meletakkan iklan di blog saya?

Sudah tentu terdapat banyak lagi soalan yang anda ingin tanya tetapi dengan menjawab kepada bermacam soalan ini membantu kaji selidik platform blog anda adakah lebih banyak sesuai untuk hobi blogger atau profesional blogging beraplikasi.

Berapa bajet anda? + Nak buat blog pun kena ada bajet tau.Seperti benda yang lain, platfrom - platform blog datang dengan satu kepelbagaian harga, dari pilihan yang percuma hinggalah pilihan yang mahal. Ada 3 perkara utama yang mungkin anda perlu bayar:-

1.Platform blog itu sendiri

2.'Hosting' untuk blog

3.'Domain name'

Perlu di fahamkan, platform blogging yang berbeza menawarkan perkhidmatan yang berbeza-beza. Seperti Blogger.com dan WordPress.com menawarkan platform,nama domain dan hosting secara percuma.Manakala WordPress.org(ingat WordPress.Com dan WordPress.org adalah berbeza) hanya menawarkan platform percuma dan anda perlu mencari dan membayar hosting sendiri dan nama domain.Selain itu,MovableType mengenakan bayaran untuk lesen platform (bergantung kepada berapa banyak blog yang anda ada dan sama ada bertujuan komersial, bersifat peribadi, pelajaran atau penggunaan bukan bertujuan mencari keuntungan - mereka juga ada menyediakan platform percuma) dan anda perlu menyusun dan membayar untuk nama domain dan hosting.

Kos-kos lain yang mungkin ingin untuk anda faktorkan di peringkat awal termasuk:

+ Rekabentuk - semua platform blog menyediakan templat percuma (ada antaranya nampak lebih professional dari yang lain)tapi jika anda mahu yang bersifat peribadi anda, anda perlu ada skill rekabentuk, kenal seseorang yang tahu mengenainya atau beli sahaja rekabentuk blog.

+ Alatan blog - Terdapat banyak alatan blog yang anda boleh bayar untuk membantu usaha anda dalam blogging (ada juga yang percuma, kena rajin 'surfing'lah).Ini mungkin juga 'stats packages'(boleh dapat percuma jugak tapi boleh jugak membeli untuk mendapat lebih banyak ciri-ciri)pengeposan di luar talian (offline)& sebagainya.Jika anda masih baru, anda tidak perlukan semua ini tetapi ia akan membantu anda banyak perkara.

Sepandai manakah anda tentang teknologi? - Ini adalah faktor yang sukar dalam memilih platform blog.Jika sebelum ini anda tiada pengalaman untuk membina blog atau website
dan bukan seorang yang minat tentang teknologi maka ada platform blog yang amat sesuai untuk diri anda, kemudian jika anda ada asas walaupun sedikit dan sanggup belajar mengenainya adalah lebih baik.

Pilihan lain ialah mencari seseorang yang berkebolehan dalam bidang ini (bayar atau cari rakan anda). Apa yang bagus mengenai blogging dan kebanyakan platform yang ada di luar sana ialah telah ada satu komuniti ilmu dan untuk membantu serta banyak 'forum' yang bertujuan menbantu anda mengenai platform yang bakal anda pilih.

Platform blog apa orang lain guna? -Adalah lebih baik "jenguk-jenguk" blog yang lain dan platform apa mereka guna. Tanyalah..kalau nanti sesat pulak. Untuk beberapa tahun yang lalu terdapat berbagai platform blog datang dan pergi dan saya rasa kehendak mengenai blog akan terus berkembang. Bakal-bakal blogger harus peka mengenainya.

Cukup setakat ini..Insyaallah esok saya akan buat post mengenai 'Dihoskan lwn Platforms Blogging Mandiri (Stand Alone)'. Teruskan membuat kajian dan ilmu..

Penakik pisau raut,
Ambil galah sebatang lintabung,
Seludang dijadikan nyiru,
Setitik dijadikan laut,
Sekepal dijadikan gunung,
Alam terbentang dijadikan guru..

Selamat menblogging.. :)

Wasalam..

0 ulasan:

Copyright © 2008-2009 - Sapa Cilok Siapa's? - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template