Dihoskan lwn Platforms Blogging Mandiri (Stand Alone)

Assalam'mu'alaikum, pertama saya pohon maaf kerana kesibukan diri ini tidak dapat untuk untuk meng'update' blog ini. Hari itu saya ada berjanji untuk merumuskan tentang "Dihoskan lwn Platforms Blogging Mandiri" ia adalah sebahagian dari isu "Memilih Platform Blog 1".Kepada para pembaca yang belum memahami apa itu blog boleh untuk melihat kembali pada artikel "Memilih Platform Blog 1".

Baiklah mari kita mulakan..kelebihan DiHoskan lawan Platform Blogging Mandiri.

Dengan persoalan diatas yang bermain di minda anda,adalah masa yang terbaik mempertimbangkan pilihan dan menanya diri anda sendiri dengan soalan penting ini dalam proses ini.


Adakah anda memilih platform yang dihoskan atau platform blogging mandiri (Stand Alone)?


Sebelum ini saya telah sebutkan apabila bercakap tentang bajet yang terdapat beberapa opsyen (pilihan)dengan tawaran platform yang ada tetapi ada 2 benda penting tentang platform blog (dan sebahagian sahaja yang menawarkan satu kombinasi daripada dua - hanya membuatkan perkara ini lebih keliru)

Platform Blog yang Dihoskan.(Hosted)
Ini adalah jenis blog yang ramai blogger gunakan sebagai permulaan, sebab jenis ni adalah mudah dan ianya murah (jika bukan percumalah).Mungkin yang paling terkenal dengan sistem ini ialah Blogger.com, tapi ada lagi seperti WordPress.com dan MSN Spaces.TypePad juga menyediakan platform sebegini, walauupun ada pilihan untuk memilih untuk Mandiri.

Sistem ini adalah platform blog 'Dihoskan' kerana ia meng'hos'kan blog anda dengan domain sendiri.Senang anggap begini 'Dihoskan - penjual rumah, Hos - tuan rumah/penyewa'.Ok, dengan proses "membuat" yang sangat mudah, mereka akan memberikan anda laman web(URL), biasanya ia kombinasi nama blog ada dan nama mereka. Contoh:http://sapaciloksiapa.blogspot.com - 'sapaciloksiapa = nama anda, blogspot = nama yang menghoskan, ok. Ia ada dua elemen.Jika anda jumpa blog yang sebegini, bermakna ia menggunakan sistem blog yang dihoskan.

Pro dan Kontra platform blog yang dihoskan

Pro

- Percuma dan murah - seperti yang saya nyatakan di atas (TypePad sahaja yang kena bayar tapi murah)

- Sangat mudah untuk 'setup' - kebanyakan blog jenis ini boleh di 'set up' dengan templat biasa hanya beberapa minit sahaja.Proses 'set up' hanya perlu mengisi beberapa ruang kosong dan memilih rekabentuk blog anda (telah tersedia). Sangat sesuai bagi mereka yang kurang atau tidak tahu mengenai teknologi blog.

- Mudah diuruskan - Selepas anda melalui proses 'set up' yang mudah untuk blog anda ia sebenarnya sangat-sangat mudah diuruskan. Mungkin juga anda perlu belajar asas mengenainya, tapi kebanyakan platform jenis ini adalah sangat mesra pengguna.Untuk menyediakan artikel adalah mudah cuma perlu mengisi bahagian yang disediakan dan tekan sahaja butang menerbitkan (publish)

- Dikemaskini secara automatik - jika platform blog itu dikemaskini (updated), secara automatik juga mereka membuat untuk anda.

- Cepat Tersenarai di Enjin Pencarian - Salah satu kelebihan kebanyakan platform blog
jenis ini ialah blog anda agak mudah tersenarai di Enjin Pencarian kerana 'domain' mereka berada di senarai yang teratas di Enjin Pencarian. Dalam jangka panjang,walaupun blog anda tidak berada di senarai teratas Enjin Pencarian berbanding dengan blog Mandiri tapi ia baik sekurang-kurang orang nampak blog anda di Enjin Pencarian. :)

Kontra

- Kurang peluang untuk mengubah - Ok, maksud mengubah di sini ialah, mengubah gaya templat anda. Platform jenis ini, kurang memberi peluang untuk anda mengubah gaya blog anda. Contohnya WordPress.com - opsyen untuk rekabentuk adalah terhad (anda tidak boleh letak iklan di blog anda untuk buat duit),Blogger.com pulak tiada opsyen untuk kategori dan TypePad ada opsyen lain itu pun bergantung jenis mana anda bayar.

- Rekabentuk yang terhad - Ini juga terdapat pada blog Mandiri juga, dapati kebanyakan blog adalah sama.Ini kerana, templat tersedia telah diguna berulang-ulang kali dan jika anda masih baru ia agak sukar untuk diketengahkan. Misalnya, Blogger.com untuk membuat perubahan (anda boleh buat blog anda lebih menarik dan unik) anda kena tahu CSS dan HTML untuk edit templat anda (anda kena tahu sedikit mengenainya)

- Kurang Kawalan - Yup, platform jenis ini memang kurang peluang untuk mengawal blog anda. Walaupun kandungan blog itu milik anda tetapi URL tidak mencerminkan diri anda maksud saya blog anda.Pernah terjadi kepada blogger TypePad kecewa kerana blog mereka tidak dapat di uruskan buat seketika kerana masalah "server' TypePad.

- URL Generik - dengan memiliki URL nama sendiri boleh mencerminkan profesionalisme dan kenangan,berbanding kepada blog opsyen ini.Walaupun ada jugak blog yang mengguna platform ini berjaya tapi dengam menggunakan URL sendiri ia tampak lebih profesionalisme jika anda serius dalam bidang ini.

- Menaiktaraf ke Mandiri mungkin agak rumit - Mungkin persoalannya sebelum anda pergi ke platform yang dihos ialah apa yang perlu anda buat jika blog anda jadi 'famous' atau anda dapat gangguan semasa blogging yang tidak dapat anda selesaikan? Salah satu isu dengan platform dihoskan jika suatu hari nanti anda mahu bawa blog anda ke platform Mandiri ialah untuk mendapatkan kembali trafik blog yang telah anda bina sebelum ini.Saya tak kata i mustahil untuk dilakukkan tapi ada kesan darinya di kemudian hari setelah anda menukar nama domain, anda kena menbawa pembaca setia bersama, sekali lagi mengalami proses untuk mencari 'ranking' di Enjin Pencarian dan penukaran trafik dari satu blog ke satu blog yang lain.

Siapa yang harus guna platform blog yang di'hos'kan?

Ok,jika anda hanya mahu blog dan tidak peduli sangat dengan nama domain yang unik, tidak berminat untuk mengubah atau mendapatkan ciri-ciri terbaru dan terbaik maka platform yang dihoskan semangnya untuk anda.Untuk pengetahuan anda, walaupun sebahagian dari anda menganggap platform yang dihoskan ini tidak bagus dan blogger yang serius tidak menggunkannya, terdapat juga blogger yang menggunakannya berjaya denganya. Tak semestinya dengan Mandiri blog anda berjaya..fikirkanlah..

Platform Blog Mandiri (StandAlone)

Platform blog yang menggunakan nama domain anda sendiri.Sebahagian platform blog mandiri ialah WordPress.org, MovableType,PMachine,Greymatter, B2Evolution, TextPattern dan Expression Engine..banyak lagi sebenarnya.

Pro dan Kontra Platform Blog Mandiri

Pro

- Kawalan Penuh bagi Rekabentuk - Bergantung kepada keupayan anda dalam rekabentuk laman web blog ia sangat sesuai.Bagi mereka yang hebat dalam rekabentuk blog platform mandiri adalah untuk mereka.Bagi mereka yang kurang dalam perkara ini tak mengapa mereka masih boleh menggunakan templat yang tersedia, tak pun upah seseorang pandai untuk membuatnya.

- Kebolehsuaian - Platform mandiri kebanyakannya ada komuniti developer yang menyediakan 'plugins', untuk membantu anda menguruskan blog dengan mudah.

- Platform percuma - Walaupun anda bayar untuk hosting dan nama domain, sistem ini adalah percuma.Sebahagian ada mengenakan yuran lesen jika anda ada banyak blog atau menggunakannya untuk tujuan komersial, tapi jangan risau kerana terdapat banyak sumber terbuka .

- URL - Mempunyai nama domains sendiri ia adalah sesuatu yang hebat.Pertama, ia mudah untuk diingat, kedua ia nampak profesional dan unik serta mudah untuk penjenamaan.

Kontra

- Rumit disediakan (set-up) - Sekali lagi ia bergantung kepada keupayaan anda dan kepandaian dalam teknologi web, tapi setelah anda pindah ke platform Mandiri cara untuk menyediakannya semaikn rumit, ia meningkat.Ini termasuk untuk penyusunan 'hosting',menyediakan 'database' dan memuat turun (downloading) platform tersebut kedalam komputer anda kemudian 'upload' melalui ftp kedalam 'server' laman host anda.Terdapat panduan di setiap platform mandiri yang anda pilih.Untuk cara yang mudah carilah hosting yang boleh membantu anda untuk menyediakan blog anda.Mesti ada punya macam NAMSAHAZ Webhosting - Affordable webhosting for everyone!

- Kos - Platform percuma, terdapat faktor dalam kos berterusan untuk nama domain anda (kos untuk setahun dan yuran pendaftaran)dan yuran hos (untuk tahunan juga). Terdapat banyak hosting di luar sana yang menyediakan promosi yang terbaik. Rajin-rajin lah untuk mencari ya.

- Kemaskini - Kebanyakan platform blog ini melalui perkara berbeza dan versi lain setiap masa.Pengemaskinian dari yang satu kepada yang lain boleh merumitkan jika anda tidak tahu apa yang anda lakukan.

- Isu Hosting - Saya pernah sebutkan dalam kontra platform yang dihoskan yang anda 'Kurang Kawalan' keatas blog anda dan kerenah platform hosting yang kekadang elok kekadang tidak.Sudah tentu ia juga benar untuk mana - mana hosting, dari masa ke semasa lain hosting lainlah penyelesaian pengacaraan dan masalahnya. Samaada anda menggunakan dihoskan atau mandiri, adalah penting untuk anda 'backup'dan sentiasa lah berwaspada jika sesuatu terjadi (server down ke).Pilih hosting yang bereputasi baik jika anda memilih plaform mandiri untuk menjamin masa 'uptime' yang maksimum.

Siapa yang akan menggunakan Platform Blog Mandiri?

Ia adalah ideal jika anda mahu lebih kawalan atau sedikit fleksibiliti dengan blogging anda. Ia boleh disesuaikan dengan ketertampilan dan sangat profesional.Sememangnya jika blog anda berada di platform mandiri tidak semestinya blog anda nampak sangat-sangat profesional.Sebenarnya, jika anda tidak kebolehan untuk mengolah dan mengubah rekabentuk blog atau sebagainya blog mandiri anda akan nampak 'kotor' dan kelihatan blogs tidak profesional.

Ok, itulah tentang platform yang dihoskan dan platform blog Mandiri. Agak panjang juga ya, di harap anda yang membaca tidak bosan ya.Di harapkan apa yang saya sampaikan boleh menjadi rujukan bagi anda. Fikirkanlah sebelum membuat apa-apa keputusan dalam memilih platform blog yang terbaik bagi anda.

Akhirkata

Tamatlah sudah madah dan cetera,
Untuk renungan saudari saudara,
Bersatu bangsa teguh negara,
Wassalamualikum ,salam sejahtera.



0 ulasan:

Copyright © 2008-2009 - Sapa Cilok Siapa's? - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template