Apa itu B.L.O.G?

Sebelum menbuat blog,baiklah di ketahui apa itu blog? Ramai yang bertanyakan tentang perkara ini.Malahan ayahanda ku pun ada tanya apa itu blog?.Jika korang sedang membaca post ini korang juga bertanya soalan yang sama.

Terdapat beberapa cara aku boleh menjawab soalan ini meliputi keluasan yang sangat teknikal.

Sebelum aku menakrifkan 'apa itu blog' - di sini ialah beberapa takrif daripada orang lebih bijak mengenainya

'Weblog adalah satu hierarki teks, imej-imej, benda-benda perantaraan dan data, disusun secara kronologi, yang boleh dilihat melalui pelayar web HTML.'Sumber

'Sebuah penerbitan yang kerap, kronologis pemikiran peribadi dan hubungan antara Web.'Sumber

'Daripada “Web log.” Blog adalah pada asasnya sebuah jurnal iaitu boleh didapati di laman web. Kegiatan pengemaskinian satu blog adalah “blogging” dan yang menyimpan satu blog adalah “blogger.”'Sumber


'Blog adalah pada asasnya sebuah jurnal iaitu boleh didapati di laman web. Kegiatan pengemaskinian satu blog adalah “blogging” dan yang menyimpan satu blog adalah satu “blogger.”Blogs lazimnya dikemaskini setiap hari dengan menggunakan perisian yang membenarkan orang dengan sedikit latar belakang teknikal atau tiada untuk mengemaskininya dan mengekalkan blog.Tugas di setiap blog adalah hampir sentiasa tersusun dalam urutan kronologi dengan pencampuran paling terbaru ditonjolkan kebanyakan terkenal.'Sumber

Maka,apa blog tu?
Korang keliru?Jangan keliru, sebenarnya ia adalah mudah.Untuk memudahkan mengenainya - satu blog adalah sejenis laman web iaitu biasanya disusun dalam urutan kronologi daripada paling terbaru 'post' di atas halaman utama untuk catatan yang lebih lama ke bawah.

Cuba lihat blog ini sebagai contoh.

Blogs biasanya (tetapi tidak selalu) ditulis orang seorang individu dan sering dikemaskini selalu.Blogs sering (kecuali tak selalu) ditulis dengan satu topik khusus, terdapat blogs hampir setiap tajuk yang boleh korang fikirkan.Daripada fotografi,ke kerohanian,ke resipi,ke diari peribadi hinggalah ke hobi sekalipun -blogging banyak aplikasi dan varieti sebagai mana korang dapat bayangkan.Komuniti blog seluruh dunia telah tumbuh dengan cepat sesetengah topik ini meletakkan orang ke dalam hubungan dengan satu sama lain dalam perhubungan di mana mereka boleh belajar, berkongsi buah fikiran, bersahabat dan malah berurusan dengan orang dengan minat yang sama dari seluruh dunia.

Blogs biasanya mempunyai beberapa ciri-ciri yang berguna untuk diketahui.Mari kita lihat ciri-ciri yang ada pada blog

Arkib (Archives) + Anda mungkin melihat muka depan satu blog dan berfikir yang ianya adalah tidak banyak sumber dari mereka.Beberapa catatan mutakhir,beberapa "link" kepada laman web/blogs yang lain dan tidak banyak yang lain.Bagaimanapun, bagus diketahui nilainya bahawa terdapat banyak lagi perkara yang sedang dijalankan, yang bersesuai dengan kehendak korang. Untuk contoh rujuk blog ini,walaupun baru cuba lihat 'post-post' bawah arkib yang telah ditulis mengenainya beberapa bulan.

Apabila aku menulis satu 'post'ini(contoh) ia pergi ke atas muka depan atau lebih keatas post yang lama.Setelah 'post' ini menjadi lama(older post) dan aku 'post' perkara yang baru, maka 'post' yang lama akan turun kebawah, seterus hilang dari pandangan mata.Ini tidak bermankna 'post' yang lama hilang terus dari blog aku, sebab ia telah disimpan di Arkib (Archives)blog.Seperti, kita menyimpan satu file di kabinet tempat kerja. Korang boleh melihat arkib aku, dengan melihat bahagian 'sidebar'(kiri) (sesetengah blog ada sidebar di kiri atau kanan atau kedua-duanya sekali) di 'arkib' atau seksyen 'labels'
Disitu korang dapat melihat 'link' untuk 'post' aku yang terdahulu yang boleh di akses sama ada dengan 'label'.Cuba, lihat label 'adab', disitu jika korang klik korang akan di bawa ke 'post aku yang terdahulu.Yang baru di atas dan lama di bawah.

Komen(Comments) - Mesti difahamkan tidak semua blog menggunakan komen.Blog aku bukan satu monolog tapi satu perbualan Korang boleh memberi maklum balas setiap artikel yang aku 'post'. Klik sahaja pautan "Comments" dibawah setiap 'post'. Ia akan membawa korang ke satu borang dimana korang boleh meninggalkan nama, email atau website/blog korang sendiri dan ruang untuk komen. Cubalah..

Satu cara yang hebat untuk mempelajari mengenai blogs ialah untuk membaca sedikit.Tinggalkan komen,tanya soalan dan 'bookmark' blog yang ada suka.Cara yang paling-paling bagus buat blog korang sendiri. Susah? Tak pandai tentang laman web?

Untuk pengetahuan korang, sebleum aku memulakan blogging, satu apa pun aku tak tahu mengenainya.Dulu sebelum aku ada internet connection di rumah, yang aku tahu pasal internet ialah chat, tengok email, myspace dan benda-benda orang biasa buat.Masa aku belajar di kolej, pensyarah Multimedia suruh semua pelajar memebuat blog tentang projek akhir masing-masing. Masa tu, aku terfikir amenda tu blog, setelah aku lihat contoh baru lah aku faham apa itu blog. Disitulah permulaan aku mula-mula blogging.

Sekali korang cuba tentang blog, korang akan ketagih, almaklumlah sekrang buat blog pun boleh buat duit!

Teruskan belajar mencari ilmu mengenainya..

Akhirkata

Ilmu itulah gemala sakti,
Sinarnya cerah cahaya sejati,
Asal puncanya lamun didapati,
Sukar bercerai sehingga mati..


0 ulasan:

Copyright © 2008-2009 - Sapa Cilok Siapa's? - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template