Apa itu "Widget" dan bagaimana mengunakannya?

Salam,

Widgets adalah sesuatu yang hebat, jalan mudah untuk menambah kefungsian untuk blog korang (atau mana-mana lama web yang korang punya)!

Kebanyakan pentas(platform) blog telah mempunyai pelbagai jenis widgets disediakan dan boleh didapati untuk korang mengunakan jika korang memilihnya. Ini mungkin daripada widget untuk diperagakan pada keratan profil korang dalam sidebar, dan hubungan untuk artikel-artikel yang disukai.

Jika pentas blog korang (Blogger,Wordpress dan Typepad) telah tersedia widget untuk ditambah, hanya memerlukan korang tarik dan letak (drag and drop)di mana-mana bahagian layout blog korang, dan susun suai mengikut kehendak korang. Terdapat laman-lama web yang lain menyediakan widget dan korang boleh mendapatkan untuk tambahan widgets blog korang, seperti mencatat masa, RSS Headlines, pandangan mutakhir dan banyak lagi.Banyak bagi laman web juga dapat memasukkan widget ke dalam layout blog korang secara automatik, supaya korang tak perlu melakukannya dan juga tidak perlu bimbang untuk menyisipkan kod HTML / JAVASCRIPT! kedalam blog korang.

Di sini beberapa laman web yang popular dengan widget
- Widgetbox.com
- Blogger Templates
- Snipperoo Widget Directory

Semoga info ini berguna dan selamat berhujung minggu.

Wa'salam


Copyright © 2008-2009 - Sapa Cilok Siapa's? - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template